Stěhujeme se do většího skladu :) Všechny Vaše objednávky začneme expedovat až po přestěhování a to 15.4. Děkujeme za pochopení.

Chůze - základní pohybový projev člověka

Chůze je základní pohybový projev člověka, který slouží k přemístění z jednoho místa do druhého. Zapojuje se při ní velké množství svalů, které mezi sebou spolupracují v přesně načasovaném sledu. Je charakteristická pro každého člověka, a to díky struktuře, proporcím a hmotnosti těla. Chůze se skládá z jednotlivých kroků, kdy se pravidelně střídá jedna noha za druhou, čímž dochází k pohybu. Jedná se o střídavý cyklický pohyb dolních končetin se souhyby celého těla, zejména horních končetin, ve vzpřímené poloze. Jelikož chůze je dynamický pohyb, každý jedinec si během života vytváří svůj specifický typ chůze spojený s držením těla. 


obr. 1+2 chůze a stoj na ortopedických podlahách

Lidská chůze se skládá z jednotlivých kroků, které si lze rozdělit na dvě základní fáze - stojnou (opěrnou) a švihovou (letovou). Jednotlivé fáze se mezi sebou střídají na obou dolních končetinách. Při stojné fázi je dolní končetina v kontaktu s podložkou. Nejprve se dotkne pata, poté se noha odvíjí po své vnější klenbě k prstcům, poslední se odlepí palec. Při švihové fázi se dolní končetina nejprve ohýbá v kyčli a koleni, aby se ke konci opět natáhla v koleni a ohnula v kotníku tak, aby se pata opět přiblížila k podložce a dotkla se ji.  Opět tak přechází do fáze stojné.

 

obr. 3 krokový cyklus (Kolář 2009)     obr. 4 chůze dítěte

Pokud jsou obě dolní končetiny v kontaktu s podložkou, mluvíme o stoji, když se pohyb končetin zrychlí a obě končetiny jsou v určité fázi ve vzduchu, bez kontaktu s podkladem, jedná se o běh (či skok). Chůze je obvykle pomalejší než běh. Z toho důvodu vydrží netrénovaný člověk vykonávat běh jen po určitou krátkou dobu, ale chodit může dlouho bez přestávky. Významné je i zahřátí před chůzí nebo během, a také následné vytvoření prostoru pro regeneraci. Doporučení pro dospělého jedince by bylo ujít každý den rychlou chůzí alespoň 6000 - 8000 kroků. Je také důležité zvážit, po jakém se pohybujeme terénu. Pro tělo je přínosnější pohyb po měkkém terénu např. v lese nebo polní cestě než chůze po tvrdém asfaltovém povrchu ve městě, která má navíc monotónní charakter. Pohyb po tvrdém terénu přetěžuje navíc úpony šlach i kosti.

                                             obr. 5 obuv barefootového typu         obr.6 aktivace dolních končetin s ortopedickými podlahami

Je důležité zmínit, že pohybové stereotypy i chůze se vyvíjí již od malička. Již malé dítě se učí pracovat se svým tělíčkem, ovládat končetiny, posilovat bříško. Tím vším se chystá na náročnější pohybové dovednosti, vertikalizaci a chůzi. Všemi stupni vývoje by si mělo dítě projít samo, ve svém vlastním tempu, aby si dokázalo dokonale posílit všechny potřebné svaly. Poté může vertikalizace a následná chůze proběhnout v pořádku. Pokud se dítě začíná vertikalizovat, stoupat si a obcházet nábytek, určitě na něj nespěcháme. Nevodíme dítě za ruce, až bude nachystané, samo se rozejde v prostoru. Měli bychom si také uvědomit, že bychom neměli děti předčasně obouvat. Obutím noha ztrácí volnost a pro malé dítě, které se teprve učí chodit, je to do určité míry i omezení. Pokud si všimnete, že obutím se změní pohybové projevy dítěte i chůze, určitě bota není správně vybrána. Chůze je totiž komplexní pohybová funkce a promítají se do ní nejen poruchy pohybového a nervového aparátu, ale i nevhodné obutí nebo oblečení.

 obr. 7+8 dětské nohy

Chůze je nejzákladnější lidský pohyb. Měli bychom si na sebe najít každý den čas a jít se projít. Důležité je také o nohy správně pečovat, pořídit kvalitní obuv, nechat nohy ale i stimulovat chůzí naboso v přírodním terénu. 

Tým Spokonožky

(zdroj foto: Kolář 2009, fotoarchiv autorky)