Fenomén jménem otužování

V dnešní době každý přemýšlí o své imunitě a o tom, jak ji posílit. Jedni sází na vitaminy z lékárny, další holdují zdravému životnímu stylu - sportování, kvalitní strava a otužování. A právě otužování je jedním z fenoménů dnešní doby. Pojďme se podívat jak funguje termoregulace lidského těla, jaké můžeme využít způsoby otužování, nebo kdy a jak nejlépe začít.

                                                                                                                                                                 obr.1 fenomén otužování

Za normálních podmínek si lidské tělo udržuje konstantní tělesnou teplotu, která se pohybuje mezi 35,8 - 37°C. K tomu, aby byla tělesná teplota udržována v tomto rozmezí, je člověk vybaven schopností termoregulace, jelikož na teplotě těla závisí všechny biochemické pochody. Centrem termoregulace, tzv. termostat, je hypotalamus (část mezimozku), který dostává informace z termoreceptorů v kůži. Lidské tělo se tak snaží udržet svoji teplotu v neustálé rovnováze. Podle toho v jakém se nachází prostředí, pak využívá mechanismy k produkci nebo výdeji tepla.

My se dnes podíváme na reakci těla na chlad a jak se s takovou situací dokážeme vyrovnat.

Pokud se lidské tělo ocitne v prostředí, kde na něj působí chlad, reaguje vazokonstrikcí (stažením) kožních cév, piloerekcí (zježením chlupů) a zvýšením produkce tepla. Při dlouhodobějším a pravidelným vystavením těla nízkým teplotám dochází u člověka k částečné adaptaci

Otužování je činnost, která zvyšuje obranyschopnost organismu a tělesnou zdatnost, trénuje kardiovaskulární systém a naši pevnou vůli, a jejímž výsledkem má být schopnost organismu správně a pohotově reagovat na klimatické výkyvy zevního prostředí. Otužilci jsou také veselejší a optimističtější. Pokud jste i přesto milovníky tepla a představa zimy je pro Vás hrozivá, začněte zlehka. Otužovat se může každý zdravý člověk, pokud si však nejste jisti, určitě se poraďte se svým lékařem. Otužovat se mohou i děti ve věku 2 - 3 let.

                                                                                                                                 obr.2 nechme děti hrát si venku (silnice WAYTOPLAY)

Základem otužování je začít v domácím prostředí. Ideální je pro začátek otužování chodidel. Začněte vlažnou sprchou chodidel a postupně můžete vodu ochlazovat. Při sprše je dobré přešlapovat z místa na místo, hýbat prsty a kotníky. Pokud máte doma naše podlahy, využijte je ke stimulaci chodidel. Dodáte tak chodidlům stimul nejen v podobě propriocepce, ale i působením chladu. Reakcí bude zčervenání a prokrvení, pocítíte oživení chodidel.

                                                                                                                            obr.3+4 s podlahami MUFFIK se dá pracovat i venku :-)

Začínejte zásadně ráno, večerní studená sprcha může být jako doplněk. Ranní studené sprchování by mělo být dvakrát delší než večerní. Jak si člověk postupně zvyká, může se poté od chodidel postupovat sprchou směrem vzhůru až k obličeji. Říká se, že člověk se stává opravdu otužilým zhruba po dvou letech trénování. Po zhruba půl roce domácího otužování, lze přejít k otužování ve volné přírodě. Pokud už dojdete do fáze otužování celého těla, je dobré na studenou sprchu navázat cvičením nebo běháním, kdy se Vaše tělo následně prohřeje. Důležitá je také soustavnost. Tělo si totiž odolnost proti chladu pamatuje jen po omezenou dobu.

Jelikož po létě je imunita člověka dostatečně silná, je dobré začít s otužováním na přelomu srpna a září. Další výhodou je, že jsou stále příjemné venkovní teploty, takže Vám nehrozí, že byste to s chladem přehnali. Pokud se ani tak na otužování venku necítíte, nic není ztraceno. Zkuste např. snížení teploty doma o jeden až dva stupně, oblékněte si o jednu vrstvu oblečení méně.

                                                                                                                                          obr.5+6 ortopedické podlahy MUFFIK

Pokud už se pro otužování rozhodnete, velkou motivací může být i fakt, že nejpozději po dvou měsících každodenního otužování už byste měli jasně cítit vyšší odolnost vůči nemocem z nachlazení. Cítit dobře se však budete ihned, jelikož se Vám začnou vyplavovat endorfiny.

Tým Spokonožky

 

zdroj foto (fotoarchiv autorky)