Kolik kroků denně? A co na to chytré hodinky?

V dnešní technické době máme možnost sledovat svoji pohybovou aktivitu každý den. Můžeme si pořídit chytré hodinky, náramek, nainstalovat si mobilní aplikaci. Máme pak alespoň motivaci, aby byl pohyb součástí našeho každodenního života, i když si někdy stýskáme, že jsme zaneprázdnění a máme málo času. A do které skupiny patříte vy? Jsou součástí Vašeho outfitu chytré hodinky nebo Vás kontrola denního pohybu nechává chladnými? 

obr.1 měření pohybové aktivity

Je všeobecně známo, že pohybová aktivita je prospěšná a měla by být přirozenou součástí našeho života. Je na každém z nás, který pohyb si zvolí, která pohybová aktivita nás baví. Chytré hodinky Vám změří vzdálenost uběhnutou nebo ujetou na kole, změří vydanou energii při tréninku v posilovně nebo hodině HIIT a mnoho dalších. Nejpřirozenější a nejjednodušší formou pohybu je však obyčejná chůze, přirozený pohybový projev člověka. A kolik kroků denně bychom měli ujít? Jaká je ta magická hranice? A kde se vzalo číslo 10 000 kroků?

Limit 10 000 kroků se objevil jako marketingový tah před olympijskými hrami v Tokiu v roce 1964. Firma Yamasa začala propagovat a prodávat krokoměr, který se jmenoval Manpo-kei, což lze přeložit jako měřič 10 000 kroků. Od té doby se tato magická hranice ukotvila v myslích zákazníků a pokud si měříte pohybovou aktivitu, je nezřídka Vaším cílem této hranice dosáhnout. Je však nutné ujít 10 000 kroků denně?

obr. 2+3 k přirozenému pohybu vedeme již od dětství

Pokud je Váš styl života spíše sedavý a rozhodli jste se něco dělat, určitě není vhodné ihned trhat rekordy v kterémkoliv sportu nebo aktivitě, kterou se rozhodnete provozovat. Pokud jste na výraznější pohybovou aktivitu nebyli navyklí, stačí začít denně svižnější procházkou, alespoň v délce 30minut. Nemusíte tedy ihned zvládnout za den 10 000 kroků, ale stačí začít 5 - 6 tisíci kroky a postupně přidávat. Je totiž studiemi prokázáno, že každé 2000 kroků, které přidáte k Všemu základu, zlepší Váš zdravotní stav a sníží o několik procent rizika civilizačních chorob. Časem se tak můžete dostat k magické desetitisícové hranici a ještě dále. 

obr. 4+5+6 chůze, náš přirozený pohyb

Měli bychom se i zamyslet nad celkovým složením našeho dne. Určitě není vhodné celý den sedět a pak se jít na hodinu zničit do posilovny nebo večer hodinu před spaním honit kroky chozením okolo domu. Prospěšnější je uspořádat pohyb během celého dne, vyjít do patra místo použití výtahu, využít chůzi místo jízdy autem nebo projití několika zastávek místo jízdy v MHD.

Druhým extrémem je to, když se necháme měřením aktivity plně pohltit a neustále se potřebujeme zlepšovat, zvyšujeme nároky. Celý den myslíme na to, abychom ušli požadovaný počet kroků. V takovém případě jsou hodinky dobrý sluha, ale zlý pán. Místo dobrého vlivu pohybu na Vaše zdraví, pak trápíte tělo stresem z nesplněného cíle. Je dobré si uvědomit, že i kratší vzdálenost ujitá v terénu může být mnohem náročnější něž hodinová procházka po rovince v parku. Myslete na to, že pohyb by nás měl přirozeně provázet celý den a když přidáte některou cílenou aktivitu navrch, je to jen plus pro Vás a Vaše zdraví.

Tým Spokonožky

 (foto zdroj: fotoarchiv autorky