Plazení - slepá ulička v psychomotorickém vývoji

Když se dítě naučí přetáčet ze zad na bříško, objeví nový rozměr pohledu na svět. Najednou nevidí jen strop nad sebou, ale může se rozhlédnout do dálky, dívat se do stran. Touha objevovat svět je pro dítě hnací motor. Postupně se tak v poloze na bříšku zkouší dostat na natažené horní končetiny, nakračuje si dolní končetiny a snaží se otáčet kolem vlastní osy tzv. pivotovat.

V tomto okamžiku se však může stát, že dítě je již natolik rozumově vyzrálé a jeho touha po pohybu vpřed a po dosažení určitého předmětu, který vidí, ale nedosáhne na něj, je silnější než jeho pohybové schopnosti. Právě tehdy se objevuje první pohyb vpřed a tím je plazení.

                                                                                                                                                 obr. 1+2 plazící se dítě

Jde o pohyb vpřed, kdy dítě nedokáže nadzdvihnout bříško od podložky, ale jen se posunuje vpřed. Plazení může mít mnoho podob. K plazení děti využívají buď jen horní končetiny a nožky táhnou za sebou, nebo se odrážejí jen od jedné horní končetiny a odráží se jedním kolínkem. Málokdy se objevuje plazení symetrické.

Plazení nepatří do klasického průběhu psychomotorického vývoje, a proto jej u dítěte nevyžadujeme a neměli bychom do něj děti cíleně lákat. Je to tzv. slepá ulička vývoje, což znamená, že na plazení nenavazuje žádná další nová náročnější pohybová dovednost. Pokud se u Vašeho děťátka objeví, je symetrické (střídání obou horních a dolních končetin do kříže), trvá max. 4 týdny a je to jen přechodný pohyb před lezením, nic se neděje.

Často se však stává, že mnoho dětí si již z předešlého vývoje s sebou nese nedokonale posílené tělíčko, často asymetricky a v plazení setrvávají příliš dlouhou dobu. Jde o slabé horní končetiny, slabé bříško, nedostatečně posílené svaly kolem ramenních a kyčelních kloubů. Asymetrickým plazením však pokračují v dalším nesprávném vývoji, je vždy zatížena jedna polovina těla více a již v tomto období se zakládají problémy, které se mohou na pohybovém aparátu objevit v pozdějším věku. V neposlední řadě jim to umožňuje i prostředí, ve kterém se pohybují, jelikož převážná většina z nás má doma hladké, klouzavé podlahy.

                                                                                                                                             obr. 3+4 plazící se dítě

A co když už se naše dítě plazí?

Je dobré upravit prostředí, v kterém se dítě pohybuje. Pořídit kousek neklouzavého koberce nebo puzzle, kde si bude moci dítě trénovat pozici na čtyřech, aniž by mu to pod koleny klouzalo, nechávejte dítě s holými kolínky, aby se mohlo dobře opřít. Dále je důležité posilovat horní končetiny, o které je potřeba se opírat, posilovat bříško. Pokud je plazení asymetrické, je důležité vrátit se s dítětem zpět do lehu na záda a trénovat otočku na bříško přes slabší, méně používanou horní končetinu. Dokud se dítě nerozleze, je stále důležité dbát na správnou manipulaci a nosit dítě v klubíčku. Trénovat se dá pozice na čtyřech přes overball, můžete položit dítě na velký balón na bříško a houpat ho do stran. Vleže na zádech můžete dítěti nabízet různé předměty, které se bude pomocí horních a dolních končetin snažit chytnout. Nabídněte dítěti např. plínku, o kterou se můžete společně přetahovat.

Pokud se problému začnete věnovat včas i výsledek se brzy dostaví. Čím déle však nesprávné pohybové vzory dítě trénuje, tím déle se pak problém napravuje.

Tým Spokonožky

(foto zdroj : fotoarchiv autorky)