Pohyb v těhotenství

Pokud je žena těhotná, je to pro ni zcela nová situace. Zvláště, pokud se jedná o první těhotenství, nemusí si být žena, co se týče pohybu, vůbec jistá. Některé ženy se začnou bát hýbat se, aby se miminku něco nestalo, i když byly do teď aktivní, opačnou situací může být, že se žena začne obávat velkého hmotnostního přírůstku a začne se nadměrně hýbat, i když není na přílišný pohyb nikterak zvyklá. Jak je to tedy s pohybem v těhotenství a které sporty jsou pro těhotné ženy vhodné?

obr.1 ultrazvuk 13. týden těhotenství

Pro pohodový průběh těhotenství je důležitá dobrá fyzická i psychická kondice. A přiměřená aktivita by měla být jeho součástí. Je samozřejmě důležité zdůraznit, že pro každého znamená PŘIMĚŘENÁ AKTIVITA něco jiného. Pokud byla žena zvyklá sportovat, může ve své aktivitě pokračovat a postupně náročnost cvičení přizpůsobovat průběhu a pokročilosti těhotenství. Pokud žena nebyla doposud na pravidelnou pohybovou aktivitu navyklá, nedoporučuje se naráz začít zběsile cvičit, ale s rozumem zařadit procházky, jógu pro těhotné nebo cvičení pod dohledem fyzioterapeuta. Ženy v těhotenství ocení také cvičení na gymballu nebo s overballem, cvičení zaměřené na správnou aktivaci pánevního dna a dýchání. Pokud budete svou pohybovou aktivitu konzultovat se svým lékařem a těhotenství bude probíhat bez problémů, nic Vám v pohybu nebrání. Důležité je také zaměřit se na výběr vhodného oblečení (zvláště podprsenky) a obuvi, optimalizovat stravu, pitný režim a spánek.

obr. 2+3 velké cvičební míče

Pokud ženu trápí na začátku těhotenství nevolnosti a zvýšena únava, neměla by se do pohybu nutit a raději naslouchat signálům těla. U většiny žen s nástupem druhého trimestru tyto problémy ustupují a ženy se cítí dobře. Bříško ještě není tak velké a neomezuje tedy tolik v pohybu. Naopak ke konci těhotenství je bříško dost veliké a omezující. Vlivem hormonů také povolují vazy páteře a pánve a ženy mohou obtěžovat bolesti v dané oblasti. V tomto případě se vždy doporučuje spolupráce s fyzioterapeutem.

Těhotná žena by měla sportovat sama za sebe a měla by se vyhnout kolektivním a kontaktním sportům, kde hrozí nebezpečí nárazu nebo pádu. U míčových sportů může být nebezpečný náraz míče do břicha. Další nevhodnou aktivitou je bruslení, ať již v létě in-line nebo v zimě klasické na ledě. Nevhodná je i jízda na koni nebo na kole v terénu, kde hrozí větší riziko pádu. Pokud jste těhotná, vyvarovat byste se měla i různým doskokům na tvrdý povrch, švihovým pohybům, cílenému posilování břicha nebo (fit)boxu.

V dnešní době je velmi oblíbeným způsobem pohybu běh, který je v souvislosti s těhotenstvím často diskutován. Jeden názor tvrdí, že je běh nevhodný, druhý názor říká, že běh nevadí. A jaký je náš názor a zkušenosti?

obr. 4 běhat se dá s rozumem i v těhotenství

Pokud probíhá těhotenství bez komplikací, žena byla zvyklá běhat a po konzultaci s gynekologem nenajde žádnou překážku, není důvod přestávat. Samozřejmostí je však naslouchat svému tělu. Pokud se cítíte dobře, netrpíte nevolnosti a přílišnou únavou, klidně si jděte i v těhotenství zaběhat. Pokud jste na začátku těhotenství, nemáte ještě velké bříško, ani nemusíte poznat rozdíl. S postupem času však bříško poroste a budete muset přizpůsobit techniku běhu, rychlost i vzdálenost, kterou uběhnete. V těhotenství však netrháme žádné rekordy, ale běháme pro radost. Běh můžeme v klidu proložit i chůzí. Při běhu by žena měla vybírat i vhodné místo a trasu k běhání, dávejte pozor na lesní nebo kamenité cesty, kde hrozí zakopnutí a pád. I zde platí nepodcenit oblečení (dobře držící podprsenku) a obuv tlumící nárazy. 

Po kterékoliv aktivitě by neměla žena zapomínat protažení, doplnění energie i odpočinek. Vhodná je i péče o plosky nohou, dopřejte jim masáž.

Tým Spokonožky

(foto zdroj: archiv autorky)